“`html

Ticaret Bakanlığı, sosyal medya ve diğer çevrimiçi platformlardaki dolandırıcılık eylemlerine karşı vatandaşları dikkatli olmaya davet etti.

Ticaret Bakanlığı’ndan gelen açıklamada, dijital ortamlarda artan sahtekarlık türlerine karşı halkı bilgilendiren ifadeler kullanıldı. Sosyal medya hesapları aracılığıyla yapılan sahte ürün satışları, dolandırıcı rezervasyon uygulamaları, yanıltıcı çekilişler ve aldatıcı reklamlar gibi tehlikelerden bahsedildi.

Uygun fiyatlı ilanlara dikkat!
Bakanlığın yayımladığı bilgi notunda şu ifadeler yer aldı: “Dijital platformlarda artan alışveriş talepleri ile birlikte dolandırıcılık yöntemleri de çeşitlenmiştir. Sosyal medya üzerinden yapılan giyim, elektronik eşyalar veya tatil konaklamaları gibi satışların üzerine dikkatle gitmek gerekmektedir. Bu alanda artan şikayetlerde, ürünlerin ya hiç ulaşmadığı ya da vadedilen hizmetlerin yerine getirilmediği bildirilmektedir. Tanınmış markaların ürünlerinin çok düşük fiyatlarla satıldığı ilanlara karşı temkinli olunmalıdır. Güvenilir ödeme yöntemlerinin haricinde doğrudan banka hesaplarına para göndermeyin ve alışveriş yapmadan önce satıcının kaydını kontrol edin.” denildi.

Taklit hesap ve kimlik avı konusunda uyarılar
Sahte hesaplar ve dolandırıcılık siteleri hakkında yapılan açıklamada ise, “Bazı dolandırıcıların tanınmış markalar ve kişilerden aldıkları logolar ile sahte sosyal medya hesapları açtıkları ve gerçek dışı ödül kampanyaları düzenledikleri tespit edilmiştir.” denildi.

Adres bilgilerini kontrol edin
Güvenli internet kullanımı ile ilgili olarak vatandaşların dikkat etmeleri gereken noktalar şu şekilde sıralandı:
“Reklamlardaki ve kampanyalardaki adres bilgilerini titizlikle kontrol ediniz. Kaynağı belirsiz bağlantılara asla tıklamayınız. Bu bağlantılar üzerinden dosya indirmekten ve ödeme bilgi girmekten kaçınınız.”

Açıklamalarda kimlik avı dolandırıcılıkları hakkında; “Bu tür dolandırıcılık girişimlerinde şahısların e-posta, SMS veya uygulama yoluyla yapılan bildirimlerle kişisel bilgilerini ele geçirmeye çalıştıkları belirlendi. Bu yüzden e-postaların gönderen adreslerini dikkatlice kontrol edin, resmi kurum adını taşıyan iletişimlerde işlemleri doğrulamadan yapmayın ve şüpheli mesajlardan kişisel bilgilerinizle şifrelerinizi paylaşmayın.” ifadelerine yer verildi.

Dolandırıcılığa maruz kalan tüketicilere öneriler
Dolandırıcılık vakasına maruz kalan tüketicilere yönelik öneriler ise şu şekilde belirtilmiştir:

* Mağduriyet yaşayan tüketicilerin, öncelikle emniyet birimlerine veya adli mercilere başvuruda bulunmaları, bankalarıyla irtibata geçerek hesap güvenliklerini sağlamak için gerekli adımları atmaları ve e-posta ile sosyal medya hesaplarının şifrelerini değiştirmeleri önerilmektedir. Unutulmaması gereken nokta, bu eylemlerin suç teşkil ettiğidir.

* Elektronik ortamdaki tüketici sorunlarının önlenmesi için Ticaret Bakanlığı, hem kendi insiyatifleriyle hem de gelen şikayetler üzerine denetimler yapmaktadır. Haksız ticari uygulamalar ve yanıltıcı reklamlar da sıkı bir şekilde incelenmektedir.

* Dijital platformlarda mağdur olan tüketiciler; belirli parasal limitler dâhilinde tüketici hakem heyetlerine ve daha yüksek tutarlar için tüketici mahkemelerine e-Devlet üzerinden başvuru yapabilmektedirler.


* Ticaret Bakanlığı, dijital ortamda tüketicilerin mağduriyet yaşamamaları için dolandırıcılıkla mücadelesini sürdürmekte, vatandaşların haklarını korumak adına denetim, bilgilendirme ve yaptırım süreçlerini aksatmadan devam ettirmektedir.”
“`